ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ МЕНЕДЖМЕНТУ ТА МЕНЕДЖМЕНТ-ОСВІТИ В УМОВАХ РИНКОВИХ ЗМІН
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7573.1.2018.143391Ключові слова:
управління, менеджмент, соціокультурна сфера, соціо-культурний менеджмент, компетенція, модель менеджменту, діяльність менеджераАнотація
Актуальність. Стаття присвячена проблемним аспектам менеджменту і менеджмент-освіти. Актуальність статті зумовлюється тим, що на разі менеджменту приділяється особлива увага як основному фактору результативної діяльності підприємств. Відповідно концепція підготовки менеджерів у сучасних умовах потребує певних змін. Мета і методи. Метою цієї статті є здійснення ґрунтовного теоретичного аналізу, систематизація і узагальнення наукових положень із проблем менеджменту і менеджмент-освіти в цілях виявлення закономірностей їх виникнення, розвитку і застосування в реальному секторі економіки. Аспектний підхід до дослідження проблем менеджменту визначив низку методів наукового аналізу, серед яких: метод аналізу і синтезу, історичний, аналітичний, ситуаційний, порівняльний методи. Результати. Проаналізовано та поглиблено теоретичні погляди на загальновідомі положення сутнісних характеристик категорій загального та соціокультурного менеджменту; виокремлені нові принципи управління соціокультурною діяльністю; змодифікована система компетенцій менеджерів для соціокультурної діяльності. Висновки та обговорення. Специфіку зарубіжного досвіду діяльності менеджера необхідно творчо адаптувати до вітчизняних умов, спираючись при цьому на вже наявні й узагальнені дані про теорію і практику управління в країнах із ринковою економікою і на власні емпіричні результати. Наукова новизна одержаних результатів полягає в узагальненні наукових уявлень стосовно передумов результативності підготовки менеджерів на основі підсумовування досвіду зарубіжних країн, що дозволяє трансформувати кращі освітні практики та практичні запити соціокультурного бізнес-середовища при формування стратегії. Практичне значення статті виявляється в тому, що теоретичні положення дослідження доведено до рівня конкретних методик і рекомендацій.Посилання
Andruschenko, V., & Peredborskiy, I. (Eds.). (2009). Filosofiia osvity [Philosophy of Education]. Kyiv: Vyd-vo NPU im M. P. Drahomanova (in Ukr.).
Bakirova, V. S. (Ed.). (2015). Sotsiokulturnye barery modernizatsii vysshei shkoly Ukrainy [Socio-cultural barriers to the modernization of higher education in Ukraine]. Kharkov: KhNU im. V. N. Karazina (in Russ.).
Bir, S. (2005). Mozg firmy [The brain of the firm]. (Trans. in Eng.). Moscow: Editorial (in Russ.).
Chernikova, G. D. (1993). Problemyi podgotovki ekonomistov i menedzherov v vuzah Rossii [Problems of training economists and managers in Russian universities]. Rossiyskiy ekonomicheskiy zhurnal [Russian economic journal], 10, 102-106. (in Russ.).
Chizhikov, V. M. (2008). Teoriia i praktika sotsiokul'turnogo menedzhmenta [Theory and practice of socio-cultural management]. Moscow: MGUKI, (in Russ.).
Churmanteeva, V. N. (1975). SShA: podgotovka rukovodyaschego personala promyishlennyih korporatsiy [USA: training of management personnel of industrial corporations]. Moscow: Nauka (in Russ.).
Druker, P. F. (1994). Upravlenie, natselennoe na rezultaty. [Performanceoriented management]. (Trans. in Eng.). Moscow: Tekhnologicheskaia shkola biznesa (in Russ.).
Faiol, A. (1991). Obshchee i promyshlennoe upravlenie [General and Industrial Management]. (Trans. in Fr.). Moscow: Delo, (in Russ.).
Grebenyuk, G. A., & Shmelev, A. G. (1994). Diagnostika menedzherskogo stilya s pomoschyu kompyuternoy igryi i test-oprosnika [Diagnosis of managerial style using a computer game and a test questionnaire]. Vestnik Moskovskogo universiteta. Psihologiya [Bulletin of Moscow University. Psychology], 2, 59-66. (in Russ.).
Greyson-ml., Dzh., & O’Dell, K. (1990). Amerikanskiy menedzhment na poroge ХХI veka [American management on the threshold of the XXI century]. (Trans. in Eng.). Moscow: Ekonomika (in Russ.).
Harash, A. U. (1981). Rukovoditel, ego lichnost i deyatelnost: shtrihi k psihologicheskomu portretu [The leader, his personality and activity: strokes to the psychological portrait]. Moscow: Znanie (in Russ.).
Kolominskyi, N. L. (1996). Psykholohiia pedahohichnoho menedzhmentu [Psychology of pedagogical management]. Kyiv: MAUP (in Ukr.).
Kolot, A. M. (1998). Motyvatsiia, stymuliuvannia j otsinka personalu [Motivation, incentives and staff assessment]. Kyiv: KNEU (in Ukr.).
Konarzhevskiy, Yu. A. (1986). Pedagogicheskiy analiz uchebno-vospitatelnogo protsessa i upravlenie shkoloy [Pedagogical analysis of teaching and educational process and school management]. Moscow: Pedagogika (in Russ.).
Kremen, V. (2012). Osvita i suspilstvo v paradyhmi synerhetychnoho myslennia [Education and society in the paradigm of synergetic thinking]. Pedahohika i psykholohiia [Pedagogy and psychology], 2, 5-11 (in Ukr.).
Lend, P. (1995). Menedzhment – iskusstvo upravliat [Management is the art of managing]. (Trans. in Eng.). Moscow: INFRA (in Russ.).
Mintzberg, H. (1973). The Nature of Managerial Work. New York: Harper and Row.
Porter, M. (1993). Mezhdunarodnaia konkurentsiia [International competition]. (Trans. in Eng.). Moscow: Mezhdunarodnye otnosheniia (in Russ.).
Rais-Dzhonston, U. (2001). Takticheskii menedzhment: metody upravleniia v meniaiushchemsia mire [Tactical Management: Management Methods in a Changing World]. (Trans. in Eng.). Sankt-Peterburg: Piter (in Russ.).
Ruchka, A. A. (1987). Tsennostnyi podkhod v sisteme sotsiologicheskogo znaniia [Value Approach in the System of Sociological Knowledge]. Kyiv: Naukova dumka (in Russ.).
Seyner, R., & Lichia, Yu. (1994). Stili povedeniya menedzherov v konfliktnyih situatsiyah: opyit Shveytsarii [Styles of behavior of managers in conflict situations: the experience of Switzerland]. Problemyi teorii i praktiki upravleniya [Problems of theory and practice of management], 3, 98-102 (in Russ.).
Shaw, M. E. (1971). Group Dynamics: the Psychology of Small Group Behavior. New York: McGraw Hill.
Stogdill, R. M. (1982). Handbook of Leadership:a Survey of Theory and Research, Revised and Expanded. New York: Macmillan.
Stoner, J. A. F., Freeman, R. E., & Gilbert, T. F. (1999). Kierowanie [Managing]. (A. Ehrlich, Ed.). Warszawa: PWE (in Pol.).
Utkin, E. A. (1997). Professiya – menedzher [Profession: Manager]. Moscow: Tandem (in Russ.).
Valovoy, D. V. (1997). Istoriya menedzhmenta [History of management]. Moscow: INFRA (in Russ.).
Vihanskiy, O. S., & Naumov, A. I. (2003). Menedzhment [Management]. Moscow: Ekonomist (in Russ.).
Vudkok, M., & Frensis, D. (1991). Raskreposchennyiy menedzher: dlya rukovoditelya – praktika [Emancipated manager: for the head-practice]. (Trans. in Eng.). Moscow: Delo (in Russ.).
Yevtushevska, O. (2017). Tajm-menedzhment iak vyiav svitohliadu suchasnoi liudyny [Time management as a manifestation of the modern world's outlook]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Ekonomika [Bulletin of the Taras Shevchenko National Uni-versity of Kyiv. Economy], 3 (192), 15-18. DOI: https://doi.org/10.17721/ 1728-2667.2017/192-3/3 (in Ukr.).
Yevtukh, M. B., & Haluzynskyi, V. M. (1995). Osnovy pedahohiky ta psykholohii vyshchoi shkoly v Ukraini [Fundamentals of Pedagogy and Psychology of Higher Education in Ukraine]. Kyiv : INTEL (in Ukr.).
Zhuravlev, A. L. (1979). Stil rukovodstva dlia upravleniia sotsialno-psikhologicheskim klimatom proizvodstvennogo kollektiva [The style of management for managing the socio-psychological climate of the production team]. Sotsialno-psikhologicheskii klimat kollektiva: teoriia i metody izucheniia [Socio-psychological climate of the collective: theory and methods of study]. Moscow: Nauka, 134-146 (in Russ.).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Валентина Андріївна РУСАВСЬКА, Людмила Вікторівна БАТЧЕНКО, Лілія Олександрівна ГОНЧАР
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.