DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7573.2.2018.149475

ДОСВІД МЕНЕДЖМЕНТУ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ НІМЕЧЧИНИ

Larysa Otroshchenko

Анотація


Актуальність. Людський капітал є визначним чинником конкурентоздатності країни. Це утверджує вирішальну роль освіти в піднесенні економічного та соціального добробуту країни. Реформування вітчизняної системи вищої освіти здійснюється у напрямі забезпечення нового освітнього менеджменту й управління вищими навчальними закладами та фінансування наукової діяльності. Досвід Німеччини як країни з однією із кращих у світі системою вищої освіти в цьому питанні становить для нас неабиякий інтерес. Мета і методи. На основі вивчення наукових праць німецьких, українських і російських науковців визначити головні чинники ефективності менеджменту вищої освіти Німеччини з метою подальшого творчого використання прогресивних ідей німецького досвіду в галузі вищої освіти України. Методи дослідження – порівняльний аналіз і синтез для визначення змісту реформування освітнього менеджменту у вищій освіті Німеччини; конкретизація, узагальнення й систематизація наукових концепцій із досліджуваної проблеми для визначення сутності структурних реформ і реформ у галузі освітнього менеджменту та фінансування вишів Німеччини. Результати. Результатом дослідження стало окреслення головних зовнішніх і внутрішніх чинників ефективності освітнього менеджменту Німеччини. Висновки та обговорення. Наукова новизна полягає у визначенні головних внутрішніх і зовнішніх чинників ефективності менеджменту вищої освіти Німеччини. Практичне значення одержаних результатів виявляється в можливості використання передових ідей німецького досвіду в реформуванні вітчизняного освітнього менеджменту.

Ключові слова


освітній менеджмент; Німеччина; реформування; децентралізація; фінансування

Повний текст:

PDF

Посилання


Abashkina, N. V. (1998). Pryntsypy rozvytku profesiinoi osvity v Nimechchyni [Principles of professional education development in Germany]. Kyiv: Vyshcha shkola (in Ukr.).

Androshchuk, A. H. (2006). Profesiina pidhotovka yurystiv u Nimechchyni [Professional training of lawyers in Germany]. Kandydats’ka dysertatsiia [Candidate’s dissertation]. Kyiv: APN (in Ukr.).

Bazova, V. (2010). Osoblyvosti orhanizatsii systemy vyshchoi pedahohichnoi osvity Nimechchyny [Peculiarities of pedagogical education system organization in Germany]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity [Postgraduate education bulletin], 1, 9-15 (in Ukr.).

Bebyk, V. M. (2005). Menedzhment osvity hlobalnoho suspilstva. Hlobalizatsiia i Bolonskyi protses: problemy i tekhnolohii [Management of global society education. Globalization and Bologna process: problems and technologies]. Kyiv: MAUP (in Ukr.).

Burma, K. (2008). Porivnialnyi analiz form profesiinoi pidhotovky sotsialnykh pedagogiv Nimechchyny v riznykh typakh shkil [Comparative analysis of professional training forms of German social pedagogues in different types of schools]. Sotsialna pedahohika: teoriia ta praktyka [Social pedagogics: theory and practice], 2, 98-102 (in Ukr.).

Erichsen, H. (2000). Zulässigkeit, Grenzen und Folgen der Hochschulprivatisierung: Gutachten, Zentrum für Hochschulentwicklung [Admissibility, Borders and Consequences of Higher Education Privatization: Expert Opinion, Center of Higher Education Development]. Gütersloh: Westfälische Wilhelms-Universität (in Germ.).

Furiaeva, T. V. (2005). Ekspertyza unyversytetov: opyt FRG [Expertise of universities: experience of Germany]. Vysshee obrazovanye sehodnia [Higher education today], 2, 44-48 (in Russ.).

Gut, D. (2007). Bolonskyi protses: vplyv reformy vyshchoi osvity na strukturu ta orhanizatsiiu doktorantury Nimechchyny [Bologna process: influence of higher education reforms on the structure and organization of postgraduate study of Germany]. Vyshcha shkola [Higher school], 3, 85-94 (in Ukr.).

Ipsen, J. (2000). Hochschulen als Stiftungen des öffentlichen Rechts? Ein skeptischer Blick nach Niedersachsen [Higher education institutions as Establishments of Public Rights? Skeptic view on Lower Saxony]. Forschung und Lehre [Research and Teaching], 11, 580-583 (in Germ.).

Khiufner, К. (2005). Upravlinnia ta finansuvannia vyshchoi osvity v Nimechchyni [Management and financing of higher education in Germany]. Vyshcha shkola [Higher school], 6, 97-117 (in Ukr.).

Khrykov, Ye. (2006). Upravlinnia navchalnym zakladom [Management of educational institution]. Kyiv: Znannia (in Ukr.).

Kozak, T. (2008). Finansuvannia dualnoi systemy profesiinoi osvity u Nimechchyni. Innovatsiinyi rozvytok suspilstva za umov kros-kulturnykh vzaiemodii [Financing of dual system of professional education in Germany]. Innovatsiinyi rozvytok suspilstva za umov kros-kulturnykh vzaiemodii [Innovative development of society in terms of cross-cultural cooperation], 4, 38-40 (in Ukr.).

Kryzhko, V. V. (2005). Teoriia ta praktyka menedzhmentu v osviti: navchalnyi posibnyk [Theory and practice of management in education: textbook]. Kyiv: Osvita Ukrainy (in Ukr.).

Luniachyk, V. E. (2010). Derzhavne upravlinnia osvitoiu: pidruchnyk dlia vyshchykh navchalnykh zakladiv [State management of education: textbook for higher educational establishments]. Kharkiv: Himnaziia (in Ukr.).

Lütje, J. (2000). Hochschulgerechte Leitungs- und Entscheidungsstrukturen [Structures of Higher Education Management and Taking Decisions]. Stifterverband für die Deutsche Wissenschaft [Founders’ Association for German Science ]. Essen: Stifterverband, 44-52 (in Germ.).

Marmaza, O. (2014). Innovptsiinyi menedzhment v osviti: sutnist, funktsii, zasoby [Innovative management in education: essence, functions, tools]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogics of creative personality formation in the higher and secondary schools], 36, 309-316 (in Ukr.).

Mohsen, F. (2002). Internetbasierte Lehr-/ Lernmethoden für die wirtschaftswissenschaftliche Hochschulausbildung. Konzeption und prototypische Implementierung am Beispiel eines Planspiels [Teaching and Learning Methods based on Internet for Economic Higher Education. Concept and prototyped Implementation on the Example of planed Game]. Dissertation zur Erlangung des Doktorgrades [Doctor’s Dissertation]. Göttingen: Universität Göttingen (in Germ.).

Otroshchenko, L. S. (2010). Rozvytok profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv zovnishnoekonomichnoho profiliu u Nimechchyni [Professional Competence Development of the Future Specialists in Foreign Economic Activity in Germany]. Kandydatska dysertatsiia [Candidates dissertation]. Kyiv: NAPN (in Ukr.).

Shpak, O. (2010). Osoblyvosti upravlinnia v suchasnii systemi vyshchoi osvity [Peculiarities of management in the modern system of higher education]. Molod i rynok [Youth and market], 2, 30-33 (in Ukr.).

Turchyn, A. (2010). Systema kontroliu y otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen studentiv u VNZ Nimechchyny [System of control and assessment of students’ learning achievements in German universities]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. Volodymyra Hnatiuka [Scientific notes of Ternopil national university named after Volodymyr Hnatyuk], 1, 182-188 (in Ukr.).

Udovychenko, N. (2013). Rol refendariatu u formuvanni praktychnoi hotovnosti maibutnikh vchyteliv do pedahohichnoi diialnosti u Nimechchyni [The role of refendatory in the formation of practical readiness of future teachers to the pedagogical activity in Germany]. Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu im. Mykoly Hoholia [Scientific notes of Nizhyn state university named after Mykola Hohol], 5, 267-271 (in Ukr.).

Zaiachuk, Yu. D. (2015). Strukturni reformy ta reformy osvitnoho menedzhmentu v ramkakh suchasnoho yevropeiskoho prostoru vyshchoi osvity [Structural reforms and reforms of educational management in the frames of modern European area of higher education]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian pedagogical journal], 4, 179-186 (in Ukr.).

Zdaniuk, T., & Kuznetsova, O. (2012). Osvitni reformy v universytetakh Nimechchyny druhoi polovyny KhKh stolittia [Educational reforms in German universities of the second half of XX century]. Kamianets-Podilskyi: Kamianets-Podilskyi Natsionalnyi universytet imeni Ivana Ohiienka (in Ukr.).


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Абашкіна Н. В. Принципи розвитку професійної освіти в Німеччині : монографія. Київ : Вища школа, 1998. 207 с.

Андрощук А. Г. Професійна підготовка юристів у Німеччині : дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Київ : АПН, 2006. 179 с.

Базова В. Особливості організації системи вищої педагогічної освіти Німеччини. Вісник післядипломної освіти. 2010. № 1 (14). С. 9–15.

Бебик В. М. Менеджмент освіти глобального суспільства. Глобалізація і Болонський процес: проблеми і технології : кол. моногр. Київ : МАУП, 2005. 440 с.

Бурма К. М. Порівняльний аналіз форм професійної підготовки соціальних педагогів Німеччини в різних типах шкіл. Соціальна педагогіка: теорія та практика. 2008. № 2. С. 98–102.

Заячук Ю. Д. Структурні реформи та реформи освітнього менеджменту в рамках сучасного європейського простору вищої освіти. Український педагогічний журнал. 2015. № 4. С. 179–186.

Зданюк Т., Кузнецова О. Освітні реформи в університетах Німеччини другої половини ХХ століття : монографія. Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет ім. Івана Огієнка, 2012. 192 с. 

Гут Д. Болонський процес: вплив реформи вищої освіти на структуру та організацію докторантури Німеччини. Вища школа. 2007. № 3. С. 85–94.

Козак Т. Фінансування дуальної системи професійної освіти у Німеччині. Інноваційний розвиток суспільства за умов крос-культурних взаємодій : матеріали наукової конференції. 2008. Т. 4. С. 38–40.

Крижко В. В. Теорія та практика менеджменту в освіті. Київ : Освіта України, 2005. 255 с.

Лунячик В. Е. Державне управління освітою. Харків : Гімназія, 2010. 288 с.

Мармаза О. Інноваційний менеджмент в освіті: сутність, функції, засоби. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2014. № 36. С. 309–316.  

Отрощенко Л. С. Розвиток професійної компетентності майбутніх фахівців зовнішньоекономічного профілю у Німеччині : дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Київ : НАПН, 2010. 256 с.

Турчин А. Система контролю й оцінювання навчальних досягнень студентів у ВНЗ Німеччини. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка. 2010. Вип. 1. С. 182–188.

Удовиченко Н. Роль рефендаріату у формуванні практичної готовності майбутніх вчителів до педагогічної діяльності у Німеччині. Наукові записки Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя. 2013. Вип. 5. С. 267–271.

Фуряева Т. В. Экспертиза университетов: опыт ФРГ. Высшее образование сегодня. 2005. № 2. С. 44–48.

Хриков Є. Управління навчальним закладом. Київ : Знання, 2006. 365 с.

Хюфнер К. Управління та фінансування вищої освіти в Німеччині. Вища школа. 2005. № 6. С. 97–117.

Шпак О. Особливості управління в сучасній системі вищої освіти. Молодь і ринок. 2010. № 2. С. 30–33. 

Erichsen H. Zulässigkeit, Grenzen und Folgen der Hochschulprivatisierung: Gutachten, Zentrum für Hochschulentwicklung (CHE). Gütersloh : Westfälische Wilhelms-Universität, 2000. 275 s. 

Ipsen J. Hochschulen als Stiftungen des öffentlichen Rechts? Ein skeptischer Blick nach Niedersachsen. Forschung und Lehre. 2000. № 11. S. 580–583.

Lütje J. Hochschulgerechte Leitungs- und Entscheidungsstrukturen. Stifterverband für die Deutsche Wissenschaft. Reform Universitäten. Leistungsfähigkeit durch Eigenverantwortung. Essen : Stifterverband für die Deutsche Wissenschaft, 2000. S. 44–52.  

Mohsen F. Internetbasierte Lehr-/ Lernmethoden für die wirtschaftswissenschaftliche Hochschulausbildung. Konzeption und prototypische Implementierung am Beispiel eines Planspiels: Dissertation zur Erlangung des wirtschaftswissenschaftlichen Doktorgrades der wirtschaftswissenschaftlichen Fakultät der Universität Göttingen. Göttingen : Universität Göttingen, 2002. 238 s.




Copyright (c) 2018 Лариса Степанівна Отрощенко

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.


© Copyright    |   Керівництва для авторів   |   Редакційний штат   |   Контактна інформація