ДОСВІД МЕНЕДЖМЕНТУ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ НІМЕЧЧИНИ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7573.2.2018.149475Ключові слова:
освітній менеджмент, Німеччина, реформування, децентралізація, фінансуванняАнотація
Актуальність. Людський капітал є визначним чинником конкурентоздатності країни. Це утверджує вирішальну роль освіти в піднесенні економічного та соціального добробуту країни. Реформування вітчизняної системи вищої освіти здійснюється у напрямі забезпечення нового освітнього менеджменту й управління вищими навчальними закладами та фінансування наукової діяльності. Досвід Німеччини як країни з однією із кращих у світі системою вищої освіти в цьому питанні становить для нас неабиякий інтерес. Мета і методи. На основі вивчення наукових праць німецьких, українських і російських науковців визначити головні чинники ефективності менеджменту вищої освіти Німеччини з метою подальшого творчого використання прогресивних ідей німецького досвіду в галузі вищої освіти України. Методи дослідження – порівняльний аналіз і синтез для визначення змісту реформування освітнього менеджменту у вищій освіті Німеччини; конкретизація, узагальнення й систематизація наукових концепцій із досліджуваної проблеми для визначення сутності структурних реформ і реформ у галузі освітнього менеджменту та фінансування вишів Німеччини. Результати. Результатом дослідження стало окреслення головних зовнішніх і внутрішніх чинників ефективності освітнього менеджменту Німеччини. Висновки та обговорення. Наукова новизна полягає у визначенні головних внутрішніх і зовнішніх чинників ефективності менеджменту вищої освіти Німеччини. Практичне значення одержаних результатів виявляється в можливості використання передових ідей німецького досвіду в реформуванні вітчизняного освітнього менеджменту.Посилання
Abashkina, N. V. (1998). Pryntsypy rozvytku profesiinoi osvity v Nimechchyni [Principles of professional education development in Germany]. Kyiv: Vyshcha shkola (in Ukr.).
Androshchuk, A. H. (2006). Profesiina pidhotovka yurystiv u Nimechchyni [Professional training of lawyers in Germany]. Kandydats’ka dysertatsiia [Candidate’s dissertation]. Kyiv: APN (in Ukr.).
Bazova, V. (2010). Osoblyvosti orhanizatsii systemy vyshchoi pedahohichnoi osvity Nimechchyny [Peculiarities of pedagogical education system organization in Germany]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity [Postgraduate education bulletin], 1, 9-15 (in Ukr.).
Bebyk, V. M. (2005). Menedzhment osvity hlobalnoho suspilstva. Hlobalizatsiia i Bolonskyi protses: problemy i tekhnolohii [Management of global society education. Globalization and Bologna process: problems and technologies]. Kyiv: MAUP (in Ukr.).
Burma, K. (2008). Porivnialnyi analiz form profesiinoi pidhotovky sotsialnykh pedagogiv Nimechchyny v riznykh typakh shkil [Comparative analysis of professional training forms of German social pedagogues in different types of schools]. Sotsialna pedahohika: teoriia ta praktyka [Social pedagogics: theory and practice], 2, 98-102 (in Ukr.).
Erichsen, H. (2000). Zulässigkeit, Grenzen und Folgen der Hochschulprivatisierung: Gutachten, Zentrum für Hochschulentwicklung [Admissibility, Borders and Consequences of Higher Education Privatization: Expert Opinion, Center of Higher Education Development]. Gütersloh: Westfälische Wilhelms-Universität (in Germ.).
Furiaeva, T. V. (2005). Ekspertyza unyversytetov: opyt FRG [Expertise of universities: experience of Germany]. Vysshee obrazovanye sehodnia [Higher education today], 2, 44-48 (in Russ.).
Gut, D. (2007). Bolonskyi protses: vplyv reformy vyshchoi osvity na strukturu ta orhanizatsiiu doktorantury Nimechchyny [Bologna process: influence of higher education reforms on the structure and organization of postgraduate study of Germany]. Vyshcha shkola [Higher school], 3, 85-94 (in Ukr.).
Ipsen, J. (2000). Hochschulen als Stiftungen des öffentlichen Rechts? Ein skeptischer Blick nach Niedersachsen [Higher education institutions as Establishments of Public Rights? Skeptic view on Lower Saxony]. Forschung und Lehre [Research and Teaching], 11, 580-583 (in Germ.).
Khiufner, К. (2005). Upravlinnia ta finansuvannia vyshchoi osvity v Nimechchyni [Management and financing of higher education in Germany]. Vyshcha shkola [Higher school], 6, 97-117 (in Ukr.).
Khrykov, Ye. (2006). Upravlinnia navchalnym zakladom [Management of educational institution]. Kyiv: Znannia (in Ukr.).
Kozak, T. (2008). Finansuvannia dualnoi systemy profesiinoi osvity u Nimechchyni. Innovatsiinyi rozvytok suspilstva za umov kros-kulturnykh vzaiemodii [Financing of dual system of professional education in Germany]. Innovatsiinyi rozvytok suspilstva za umov kros-kulturnykh vzaiemodii [Innovative development of society in terms of cross-cultural cooperation], 4, 38-40 (in Ukr.).
Kryzhko, V. V. (2005). Teoriia ta praktyka menedzhmentu v osviti: navchalnyi posibnyk [Theory and practice of management in education: textbook]. Kyiv: Osvita Ukrainy (in Ukr.).
Luniachyk, V. E. (2010). Derzhavne upravlinnia osvitoiu: pidruchnyk dlia vyshchykh navchalnykh zakladiv [State management of education: textbook for higher educational establishments]. Kharkiv: Himnaziia (in Ukr.).
Lütje, J. (2000). Hochschulgerechte Leitungs- und Entscheidungsstrukturen [Structures of Higher Education Management and Taking Decisions]. Stifterverband für die Deutsche Wissenschaft [Founders’ Association for German Science ]. Essen: Stifterverband, 44-52 (in Germ.).
Marmaza, O. (2014). Innovptsiinyi menedzhment v osviti: sutnist, funktsii, zasoby [Innovative management in education: essence, functions, tools]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogics of creative personality formation in the higher and secondary schools], 36, 309-316 (in Ukr.).
Mohsen, F. (2002). Internetbasierte Lehr-/ Lernmethoden für die wirtschaftswissenschaftliche Hochschulausbildung. Konzeption und prototypische Implementierung am Beispiel eines Planspiels [Teaching and Learning Methods based on Internet for Economic Higher Education. Concept and prototyped Implementation on the Example of planed Game]. Dissertation zur Erlangung des Doktorgrades [Doctor’s Dissertation]. Göttingen: Universität Göttingen (in Germ.).
Otroshchenko, L. S. (2010). Rozvytok profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv zovnishnoekonomichnoho profiliu u Nimechchyni [Professional Competence Development of the Future Specialists in Foreign Economic Activity in Germany]. Kandydats’ka dysertatsiia [Candidate’s dissertation]. Kyiv: NAPN (in Ukr.).
Shpak, O. (2010). Osoblyvosti upravlinnia v suchasnii systemi vyshchoi osvity [Peculiarities of management in the modern system of higher education]. Molod i rynok [Youth and market], 2, 30-33 (in Ukr.).
Turchyn, A. (2010). Systema kontroliu y otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen studentiv u VNZ Nimechchyny [System of control and assessment of students’ learning achievements in German universities]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. Volodymyra Hnatiuka [Scientific notes of Ternopil national university named after Volodymyr Hnatyuk], 1, 182-188 (in Ukr.).
Udovychenko, N. (2013). Rol refendariatu u formuvanni praktychnoi hotovnosti maibutnikh vchyteliv do pedahohichnoi diialnosti u Nimechchyni [The role of refendatory in the formation of practical readiness of future teachers to the pedagogical activity in Germany]. Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu im. Mykoly Hoholia [Scientific notes of Nizhyn state university named after Mykola Hohol], 5, 267-271 (in Ukr.).
Zaiachuk, Yu. D. (2015). Strukturni reformy ta reformy osvitnoho menedzhmentu v ramkakh suchasnoho yevropeiskoho prostoru vyshchoi osvity [Structural reforms and reforms of educational management in the frames of modern European area of higher education]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian pedagogical journal], 4, 179-186 (in Ukr.).
Zdaniuk, T., & Kuznetsova, O. (2012). Osvitni reformy v universytetakh Nimechchyny druhoi polovyny KhKh stolittia [Educational reforms in German universities of the second half of XX century]. Kamianets-Podilskyi: Kamianets-Podilskyi Natsionalnyi universytet imeni Ivana Ohiienka (in Ukr.).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Лариса Степанівна Отрощенко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.