ДОСВІД МЕНЕДЖМЕНТУ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ НІМЕЧЧИНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7573.2.2018.149475

Ключові слова:

освітній менеджмент, Німеччина, реформування, децентралізація, фінансування

Анотація

Актуальність. Людський капітал є визначним чинником конкурентоздатності країни. Це утверджує вирішальну роль освіти в піднесенні економічного та соціального добробуту країни. Реформування вітчизняної системи вищої освіти здійснюється у напрямі забезпечення нового освітнього менеджменту й управління вищими навчальними закладами та фінансування наукової діяльності. Досвід Німеччини як країни з однією із кращих у світі системою вищої освіти в цьому питанні становить для нас неабиякий інтерес. Мета і методи. На основі вивчення наукових праць німецьких, українських і російських науковців визначити головні чинники ефективності менеджменту вищої освіти Німеччини з метою подальшого творчого використання прогресивних ідей німецького досвіду в галузі вищої освіти України. Методи дослідження – порівняльний аналіз і синтез для визначення змісту реформування освітнього менеджменту у вищій освіті Німеччини; конкретизація, узагальнення й систематизація наукових концепцій із досліджуваної проблеми для визначення сутності структурних реформ і реформ у галузі освітнього менеджменту та фінансування вишів Німеччини. Результати. Результатом дослідження стало окреслення головних зовнішніх і внутрішніх чинників ефективності освітнього менеджменту Німеччини. Висновки та обговорення. Наукова новизна полягає у визначенні головних внутрішніх і зовнішніх чинників ефективності менеджменту вищої освіти Німеччини. Практичне значення одержаних результатів виявляється в можливості використання передових ідей німецького досвіду в реформуванні вітчизняного освітнього менеджменту.

Біографія автора

Larysa Otroshchenko, Сумський державний університет

кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Abashkina, N. V. (1998). Pryntsypy rozvytku profesiinoi osvity v Nimechchyni [Principles of professional education development in Germany]. Kyiv: Vyshcha shkola (in Ukr.).

Androshchuk, A. H. (2006). Profesiina pidhotovka yurystiv u Nimechchyni [Professional training of lawyers in Germany]. Kandydats’ka dysertatsiia [Candidate’s dissertation]. Kyiv: APN (in Ukr.).

Bazova, V. (2010). Osoblyvosti orhanizatsii systemy vyshchoi pedahohichnoi osvity Nimechchyny [Peculiarities of pedagogical education system organization in Germany]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity [Postgraduate education bulletin], 1, 9-15 (in Ukr.).

Bebyk, V. M. (2005). Menedzhment osvity hlobalnoho suspilstva. Hlobalizatsiia i Bolonskyi protses: problemy i tekhnolohii [Management of global society education. Globalization and Bologna process: problems and technologies]. Kyiv: MAUP (in Ukr.).

Burma, K. (2008). Porivnialnyi analiz form profesiinoi pidhotovky sotsialnykh pedagogiv Nimechchyny v riznykh typakh shkil [Comparative analysis of professional training forms of German social pedagogues in different types of schools]. Sotsialna pedahohika: teoriia ta praktyka [Social pedagogics: theory and practice], 2, 98-102 (in Ukr.).

Erichsen, H. (2000). Zulässigkeit, Grenzen und Folgen der Hochschulprivatisierung: Gutachten, Zentrum für Hochschulentwicklung [Admissibility, Borders and Consequences of Higher Education Privatization: Expert Opinion, Center of Higher Education Development]. Gütersloh: Westfälische Wilhelms-Universität (in Germ.).

Furiaeva, T. V. (2005). Ekspertyza unyversytetov: opyt FRG [Expertise of universities: experience of Germany]. Vysshee obrazovanye sehodnia [Higher education today], 2, 44-48 (in Russ.).

Gut, D. (2007). Bolonskyi protses: vplyv reformy vyshchoi osvity na strukturu ta orhanizatsiiu doktorantury Nimechchyny [Bologna process: influence of higher education reforms on the structure and organization of postgraduate study of Germany]. Vyshcha shkola [Higher school], 3, 85-94 (in Ukr.).

Ipsen, J. (2000). Hochschulen als Stiftungen des öffentlichen Rechts? Ein skeptischer Blick nach Niedersachsen [Higher education institutions as Establishments of Public Rights? Skeptic view on Lower Saxony]. Forschung und Lehre [Research and Teaching], 11, 580-583 (in Germ.).

Khiufner, К. (2005). Upravlinnia ta finansuvannia vyshchoi osvity v Nimechchyni [Management and financing of higher education in Germany]. Vyshcha shkola [Higher school], 6, 97-117 (in Ukr.).

Khrykov, Ye. (2006). Upravlinnia navchalnym zakladom [Management of educational institution]. Kyiv: Znannia (in Ukr.).

Kozak, T. (2008). Finansuvannia dualnoi systemy profesiinoi osvity u Nimechchyni. Innovatsiinyi rozvytok suspilstva za umov kros-kulturnykh vzaiemodii [Financing of dual system of professional education in Germany]. Innovatsiinyi rozvytok suspilstva za umov kros-kulturnykh vzaiemodii [Innovative development of society in terms of cross-cultural cooperation], 4, 38-40 (in Ukr.).

Kryzhko, V. V. (2005). Teoriia ta praktyka menedzhmentu v osviti: navchalnyi posibnyk [Theory and practice of management in education: textbook]. Kyiv: Osvita Ukrainy (in Ukr.).

Luniachyk, V. E. (2010). Derzhavne upravlinnia osvitoiu: pidruchnyk dlia vyshchykh navchalnykh zakladiv [State management of education: textbook for higher educational establishments]. Kharkiv: Himnaziia (in Ukr.).

Lütje, J. (2000). Hochschulgerechte Leitungs- und Entscheidungsstrukturen [Structures of Higher Education Management and Taking Decisions]. Stifterverband für die Deutsche Wissenschaft [Founders’ Association for German Science ]. Essen: Stifterverband, 44-52 (in Germ.).

Marmaza, O. (2014). Innovptsiinyi menedzhment v osviti: sutnist, funktsii, zasoby [Innovative management in education: essence, functions, tools]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogics of creative personality formation in the higher and secondary schools], 36, 309-316 (in Ukr.).

Mohsen, F. (2002). Internetbasierte Lehr-/ Lernmethoden für die wirtschaftswissenschaftliche Hochschulausbildung. Konzeption und prototypische Implementierung am Beispiel eines Planspiels [Teaching and Learning Methods based on Internet for Economic Higher Education. Concept and prototyped Implementation on the Example of planed Game]. Dissertation zur Erlangung des Doktorgrades [Doctor’s Dissertation]. Göttingen: Universität Göttingen (in Germ.).

Otroshchenko, L. S. (2010). Rozvytok profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv zovnishnoekonomichnoho profiliu u Nimechchyni [Professional Competence Development of the Future Specialists in Foreign Economic Activity in Germany]. Kandydatska dysertatsiia [Candidates dissertation]. Kyiv: NAPN (in Ukr.).

Shpak, O. (2010). Osoblyvosti upravlinnia v suchasnii systemi vyshchoi osvity [Peculiarities of management in the modern system of higher education]. Molod i rynok [Youth and market], 2, 30-33 (in Ukr.).

Turchyn, A. (2010). Systema kontroliu y otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen studentiv u VNZ Nimechchyny [System of control and assessment of students’ learning achievements in German universities]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. Volodymyra Hnatiuka [Scientific notes of Ternopil national university named after Volodymyr Hnatyuk], 1, 182-188 (in Ukr.).

Udovychenko, N. (2013). Rol refendariatu u formuvanni praktychnoi hotovnosti maibutnikh vchyteliv do pedahohichnoi diialnosti u Nimechchyni [The role of refendatory in the formation of practical readiness of future teachers to the pedagogical activity in Germany]. Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu im. Mykoly Hoholia [Scientific notes of Nizhyn state university named after Mykola Hohol], 5, 267-271 (in Ukr.).

Zaiachuk, Yu. D. (2015). Strukturni reformy ta reformy osvitnoho menedzhmentu v ramkakh suchasnoho yevropeiskoho prostoru vyshchoi osvity [Structural reforms and reforms of educational management in the frames of modern European area of higher education]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian pedagogical journal], 4, 179-186 (in Ukr.).

Zdaniuk, T., & Kuznetsova, O. (2012). Osvitni reformy v universytetakh Nimechchyny druhoi polovyny KhKh stolittia [Educational reforms in German universities of the second half of XX century]. Kamianets-Podilskyi: Kamianets-Podilskyi Natsionalnyi universytet imeni Ivana Ohiienka (in Ukr.).

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-03

Номер

Розділ

ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ МЕНЕДЖМЕНТУ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ