Формування стратегічних альтернатив організаційно-економічного розвитку підприємств соціокультурної сфери

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7573.2.2019.190637

Ключові слова:

соціокультурна сфера, туристичний ринок, стратегічні альтернативи, стратегічні індикатори, стратегічні цілі, підприємство, організаційно-економічний розвиток

Анотація

Вступ. Актуальність статті обумовлена сучасними тенденціями стрімкого розвитку бізнес-процесів і пошуком універсальних та дієвих стратегічних механізмів для більш ефективного функціонування соціокультурної сфери. Мета і методи. Метою статті є здійснення ґрунтовного теоретичного аналізу, систематизація і узагальнення наукових положень з проблем стратегічного менеджменту в цілях знаходження універсальних стратегічних рішень для підприємств у контексті діяльності туристичної сфери. Науковий аналіз здійснено методами аналізу та синтезу, ситуаційного, аналітичного, порівняльного і статистичного. Результати. Розглянуто багатоаспектні погляди науковців на становлення поняття «стратегічні альтернативи». Здійснено статистичний аналіз динаміки розвитку ринку туристичних послуг в Україні. Досліджено роль стратегічних індикаторів у діяльності підприємств соціокультурної сфери крізь призму туристичного підприємства. Доведено взаємозалежність стратегічних альтернатив і стратегічних цілей підприємств. Висновки та обговорення. Стратегічні індикатори – одні з найважливіших показників діяльності підприємств, результати яких оптимально демонструють ефективність реалізації діючої стратегії або ж стратегічних альтернатив. Систематизовано критерії відбору стратегічних індикаторів, що є універсальними і можуть використовуватись підприємствами різного типу в соціокультурній сфері. Наукова новизна полягає в аргументованості взаємозалежності стратегічних альтернатив і стратегічних цілей на прикладі підприємства туристичної галузі й модифікуванні полікритеріального підходу до вибору стратегічних індикаторів організаційно-економічного розвитку підприємств. Практичне значення дослідження виявляється в доведенні до рівня конкретних методик і рекомендацій гнучкого адаптивного механізму формування стратегічних альтернатив та їх оптимізація.

Біографії авторів

Liudmila Batchenko, Kyiv National University of Culture and Arts

Professor, D.Sc.

Liliia Honchar, Kyiv National University of Culture and Arts

Senior Lecturer, PhD

Iryna Blyzniuk, LTD «Goodtrip» Kyiv

Manager

Посилання

Ahafonova, L. H., & Ahafonova, O. Ye. (2002). Turyzm, hotel'nyj ta restorannyj biznes [Tourism, hotel and restaurant business]. Kyiv: Znannia (in Ukr.).

Ansoff, H. I. (1972). The Concept of Strategic Management. Journal of Business Policy, 2(4), 2-7.

Bartoshuk, O. V. (2012). Kontseptualni pidkhody do formuvannia stratehii rozvytku turystychnoi haluzi [Conceptual approaches to development of tourism industry development strategy]. Ekonomichnyj chasopys – XXI, Seriia: Ekonomika ta upravlinnia natsionalnym hospodarstvom [Economic JournalXXI, Series: Economics and Management of the National Economy], 3-4, 38-41 (in Ukr.).

Braymer, R. A. (2005). Osnovy upravleniia v industrii gostepriimstva [The basics of management in the hospitality industry] (E.B. Tcyganov, Trans. in Engl.). Moscow: Aspekt Press (in Russ.).

Gudtrip (2018). Vnutrishni materialy pidpryiemstva TOV “Gudtrip” [Internal materials of the enterprise LTD “Gudtrip”] (in Ukr.).

Halitsyn, V. K., Suslov, O. P., & Samchenko, N. K. (2013). Systemy monitorynhu [Monitoring systems]. Retrieved from https://regulation.gov.ua/arv-materials/indicators (in Ukr.).

Herzberg, F. (1968). “One More Time: How Do You Motivate Employees?” Harvard Business Review, 81(1), 87-96.

Horbachenko, S., & Moiseienko, K. (2016). Stratehiia rozvytku pidpryiemstva: poniattia ta sutnist' [Enterprise development strategy: concept and essence]. Naukovyj visnyk Odes'koho natsional'noho ekonomichnoho universytetu [Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University], 10, 31-44 (in Ukr.).

Kerzhentcev, P. M. (1921). Printcipy organizatcii [The principles of organization]. Moscow: Gosudarstvennoye izdatelstvo (in Russ.).

Keynes, J. M. (1937). The General Theory of Employment. The Quarterly Journal of Economics, 51(2), 209-223.

Khatser, M. V. (2014). Stratehiia rozvytku pidpryiemstva v umovakh nestabil'nosti ekonomiky derzhavy [Strategy of enterprise development in conditions of instability of the state economy]. Zbirnyk naukovykh prats' Tavrijs'koho derzhavnoho ahrotekhnolohichnoho universytetu [Proceedings of the Tavrida State Agrotechnological University], 3(27), 109-112 (in Ukr.).

Kovtun, O. I. (2008). Stratehii pidpryiemstva [Enterprise strategies]. Lviv: L'vivs'ka komertsijna akademiia (in Ukr.).

Kruhlianko, A. V. (2012). Stratehichni pidkhody do upravlinnia turystychnymy pidpryiemstvamy [Strategic approaches to the management of tourism enterprises]. Zbirnyk naukovykh prats' Cherkas'koho derzhavnoho technolohichnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky [Collection of scientific works of Cherkasy State Technological University. Series: Economic Sciences], 32(2), 63-67 (in Ukr.).

Kucherenko, V. S. (2010). Osoblyvosti ta suchasni tendentsii upravlinnia turystychnoiu sferoiu [Features and current trends in tourism management]. Naukovyj visnyk Instytutu mizhnarodnykh vidnosyn NAU. Seriia: ekonomika, pravo, politolohiia, turyzm [Scientific Bulletin of the Institute of International Relations of NAU. Series: Economics, Law, Political Science, Tourism], 1(1), 197-205 (in Ukr.).

Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, 22 (140), 29-35.

Malska, M. P., Antoniuk, N. V., & Hanych, N. M. (2008). Mizhnarodnyj turyzm i sfera posluh [International tourism and services]. Kyiv: Znannia (in Ukr.).

Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50(4), 370-396, doi: 10.1037/h0054346.

Mayo, E. (1946). The Human Problems of an Industrial Civilization. Boston: Division of Research, Graduate School of Business Administration, Harvard University.

Ministry of Economic Development and Trade in Ukraine (2017). Dovidka za rezul'tatamy opratsiuvannia statystychnykh zvitiv turoperatoriv za 2017 rik [Reference for the results of the statistical evaluation of tour operators for 2017], Retrieved from http://www.me.gov.ua/Documents/ Detail?lang=uk-UA&id=2e478d1d-8670-44cc8dd5a89c3b99f6b7&title= GuardianSupportResultsOfficialTurperatorivZa2017-Rik (in Ukr.).

Ministry of Economic Development and Trade in Ukraine (2018). Informatsiia schodo finansovo-ekonomichnykh pokaznykiv turystychnoi sfery za I pivrichchia 2016-2018 rokiv [Information on financial and economic indicators in the tourism sector for the first half of 2016-2018], Retrieved from http://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=ukUA&id= 545f05852fa84b119f6c48aa45356631&title= InformatsiiaSchodoFinansovoekonomichnikhPoskaznikivTuristichnoiSferi ZaIPivrichchia20162018RokokSpotSpot (in Ukr.).

Ministry of Economic Development and Trade in Ukraine (2019). Kil'kisni i iakisni indykatory iakosti pidhotovky ARV [Quantitative and qualitative quality indicators for ARV preparation], Retrieved from https://regulation. gov.ua/arv-materials/indicators (in Ukr.).

Mintzberg, H. (1994). The Rise and Fall the Strategic Planning. New York: Simon and Schuste.

Orlova, V. М. (2015). Stratehiia innovatsijnoho rozvytku pidpryiemstva [Strategy of innovative development of the enterprise]. Ekonomichnyj nobelivs'kyj visnyk [Economic Nobel Bulletin], 1(8), 79-85 (in Ukr.).

Pearce, J., & Robinson, R. (1991). Strategic Management: Formulation, Implementation, and Contrоl. Homewood, IL: Irwin.

Porter, M. E. (1985). Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance. New York: Free Press.

Schendel, D. E., & Hatten, K. J. (1972). Business Policy or Strategic Management: A Broader View for an Emerging Discipline. Paper No. 371. Academy of Management Proceedings. Lafayette, IN: Purdue University, 99-102.

Shershnova, Z. Ye. (2004). Stratehichne upravlinnia [Strategic management]. Kyiv: KNEU (in Ukr.).

Sorokin, P. A. (2005). Sotcialnaia mobilnost [Social mobility] (M. V. Sokolova, Trans. in Engl.). Moskow: Academia (in Russ.).

Thompson, A. A., & Strickland, A. J. (2006). Strategicheskii menedzhment: Kontceptcii i situatcii dlia analiza [Strategic Management: Concepts and Cases], 12th ed. (A. R. Ganieva et al., Trans. in Engl.). Moscow: Viliams (in Russ.).

Tkachenko, T. I. (2006). Stalyj rozvytok turyzmu: Teoriia, metodolohiia, realii biznesu [Sustainable tourism development: Theory, methodology, business realities]. Kyiv: Kyiv National University of Trade and Economics (in Ukr.).

Tuchkovska, I. I., & Yashchuk, V. I. (2017). Obgruntuvannia stratehichnykh al'ternatyv pry formuvanni konkurentnykh stratehij turystychnykh pidpryiemstv [Substantiation of strategic alternatives in the formation of competitive strategies of tourism enterprises]. Aktual'ni problemy ekonomiky i torhivli v suchasnykh umovakh ievrointehratsii: Naukova konferentsiia [Actual problems of economy and trade in modern conditions of European integration: Scientific conference]. Lviv: LTEU, 220-221 (in Ukr.).

Tur, О. V. (2015). Formuvannia poniattia stratehiia rozvytku pidpryiemstva [Formation of the concept “enterprise development strategy”]. Intelekt XXI [Intelligence XXI], 4, 38-45 (in Ukr.).

Weber, M. (1947). The Theory of Social and Economic Organizations. New York: Free Press.

Wynnycky, B., Lendel, M., Ratajczak, J., & Sanzharovskyi, I. (2007). Vyznachennia ta vidbir indykatoriv [Definition and selection of indicators]. Posibnyk z monitorynhu ta otsiniuvannia prohram rehional'noho rozvytku [Handbook on monitoring and evaluation of programs for regional development]. Кyiv: К.І.S., 25-26 (in Ukr.).

Zorin, I. V., Kaverina, G. P., & Kvartalnov, V. A. (2001). Menedzhment turizma. Turizm kak vid deiatelnosti [Tourism management. Tourism as a type of activity]. Moscow: Finansy i statistika (in Russ.).

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-31

Номер

Розділ

ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ МЕНЕДЖМЕНТУ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ