DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7573.2.2019.190637

Формування стратегічних альтернатив організаційно-економічного розвитку підприємств соціокультурної сфери

Liudmila Batchenko, Liliia Honchar, Iryna Blyzniuk

Анотація


Вступ. Актуальність статті обумовлена сучасними тенденціями стрімкого розвитку бізнес-процесів і пошуком універсальних та дієвих стратегічних механізмів для більш ефективного функціонування соціокультурної сфери. Мета і методи. Метою статті є здійснення ґрунтовного теоретичного аналізу, систематизація і узагальнення наукових положень з проблем стратегічного менеджменту в цілях знаходження універсальних стратегічних рішень для підприємств у контексті діяльності туристичної сфери. Науковий аналіз здійснено методами аналізу та синтезу, ситуаційного, аналітичного, порівняльного і статистичного. Результати. Розглянуто багатоаспектні погляди науковців на становлення поняття «стратегічні альтернативи». Здійснено статистичний аналіз динаміки розвитку ринку туристичних послуг в Україні. Досліджено роль стратегічних індикаторів у діяльності підприємств соціокультурної сфери крізь призму туристичного підприємства. Доведено взаємозалежність стратегічних альтернатив і стратегічних цілей підприємств. Висновки та обговорення. Стратегічні індикатори – одні з найважливіших показників діяльності підприємств, результати яких оптимально демонструють ефективність реалізації діючої стратегії або ж стратегічних альтернатив. Систематизовано критерії відбору стратегічних індикаторів, що є універсальними і можуть використовуватись підприємствами різного типу в соціокультурній сфері. Наукова новизна полягає в аргументованості взаємозалежності стратегічних альтернатив і стратегічних цілей на прикладі підприємства туристичної галузі й модифікуванні полікритеріального підходу до вибору стратегічних індикаторів організаційно-економічного розвитку підприємств. Практичне значення дослідження виявляється в доведенні до рівня конкретних методик і рекомендацій гнучкого адаптивного механізму формування стратегічних альтернатив та їх оптимізація.


Ключові слова


соціокультурна сфера, туристичний ринок, стратегічні альтернативи, стратегічні індикатори, стратегічні цілі, підприємство, організаційно-економічний розвиток

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Ahafonova, L. H., & Ahafonova, O. Ye. (2002). Turyzm, hotel'nyj ta restorannyj biznes [Tourism, hotel and restaurant business]. Kyiv: Znannia (in Ukr.).

Ansoff, H. I. (1972). The Concept of Strategic Management. Journal of Business Policy, 2(4), 2-7.

Bartoshuk, O. V. (2012). Kontseptualni pidkhody do formuvannia stratehii rozvytku turystychnoi haluzi [Conceptual approaches to development of tourism industry development strategy]. Ekonomichnyj chasopys – XXI, Seriia: Ekonomika ta upravlinnia natsionalnym hospodarstvom [Economic JournalXXI, Series: Economics and Management of the National Economy], 3-4, 38-41 (in Ukr.).

Braymer, R. A. (2005). Osnovy upravleniia v industrii gostepriimstva [The basics of management in the hospitality industry] (E.B. Tcyganov, Trans. in Engl.). Moscow: Aspekt Press (in Russ.).

Gudtrip (2018). Vnutrishni materialy pidpryiemstva TOV “Gudtrip” [Internal materials of the enterprise LTD “Gudtrip”] (in Ukr.).

Halitsyn, V. K., Suslov, O. P., & Samchenko, N. K. (2013). Systemy monitorynhu [Monitoring systems]. Retrieved from https://regulation.gov.ua/arv-materials/indicators (in Ukr.).

Herzberg, F. (1968). “One More Time: How Do You Motivate Employees?” Harvard Business Review, 81(1), 87-96.

Horbachenko, S., & Moiseienko, K. (2016). Stratehiia rozvytku pidpryiemstva: poniattia ta sutnist' [Enterprise development strategy: concept and essence]. Naukovyj visnyk Odes'koho natsional'noho ekonomichnoho universytetu [Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University], 10, 31-44 (in Ukr.).

Kerzhentcev, P. M. (1921). Printcipy organizatcii [The principles of organization]. Moscow: Gosudarstvennoye izdatelstvo (in Russ.).

Keynes, J. M. (1937). The General Theory of Employment. The Quarterly Journal of Economics, 51(2), 209-223.

Khatser, M. V. (2014). Stratehiia rozvytku pidpryiemstva v umovakh nestabil'nosti ekonomiky derzhavy [Strategy of enterprise development in conditions of instability of the state economy]. Zbirnyk naukovykh prats' Tavrijs'koho derzhavnoho ahrotekhnolohichnoho universytetu [Proceedings of the Tavrida State Agrotechnological University], 3(27), 109-112 (in Ukr.).

Kovtun, O. I. (2008). Stratehii pidpryiemstva [Enterprise strategies]. Lviv: L'vivs'ka komertsijna akademiia (in Ukr.).

Kruhlianko, A. V. (2012). Stratehichni pidkhody do upravlinnia turystychnymy pidpryiemstvamy [Strategic approaches to the management of tourism enterprises]. Zbirnyk naukovykh prats' Cherkas'koho derzhavnoho technolohichnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky [Collection of scientific works of Cherkasy State Technological University. Series: Economic Sciences], 32(2), 63-67 (in Ukr.).

Kucherenko, V. S. (2010). Osoblyvosti ta suchasni tendentsii upravlinnia turystychnoiu sferoiu [Features and current trends in tourism management]. Naukovyj visnyk Instytutu mizhnarodnykh vidnosyn NAU. Seriia: ekonomika, pravo, politolohiia, turyzm [Scientific Bulletin of the Institute of International Relations of NAU. Series: Economics, Law, Political Science, Tourism], 1(1), 197-205 (in Ukr.).

Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, 22 (140), 29-35.

Malska, M. P., Antoniuk, N. V., & Hanych, N. M. (2008). Mizhnarodnyj turyzm i sfera posluh [International tourism and services]. Kyiv: Znannia (in Ukr.).

Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50(4), 370-396, doi: 10.1037/h0054346.

Mayo, E. (1946). The Human Problems of an Industrial Civilization. Boston: Division of Research, Graduate School of Business Administration, Harvard University.

Ministry of Economic Development and Trade in Ukraine (2017). Dovidka za rezul'tatamy opratsiuvannia statystychnykh zvitiv turoperatoriv za 2017 rik [Reference for the results of the statistical evaluation of tour operators for 2017], Retrieved from http://www.me.gov.ua/Documents/ Detail?lang=uk-UA&id=2e478d1d-8670-44cc8dd5a89c3b99f6b7&title= GuardianSupportResultsOfficialTurperatorivZa2017-Rik (in Ukr.).

Ministry of Economic Development and Trade in Ukraine (2018). Informatsiia schodo finansovo-ekonomichnykh pokaznykiv turystychnoi sfery za I pivrichchia 2016-2018 rokiv [Information on financial and economic indicators in the tourism sector for the first half of 2016-2018], Retrieved from http://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=ukUA&id= 545f05852fa84b119f6c48aa45356631&title= InformatsiiaSchodoFinansovoekonomichnikhPoskaznikivTuristichnoiSferi ZaIPivrichchia20162018RokokSpotSpot (in Ukr.).

Ministry of Economic Development and Trade in Ukraine (2019). Kil'kisni i iakisni indykatory iakosti pidhotovky ARV [Quantitative and qualitative quality indicators for ARV preparation], Retrieved from https://regulation. gov.ua/arv-materials/indicators (in Ukr.).

Mintzberg, H. (1994). The Rise and Fall the Strategic Planning. New York: Simon and Schuste.

Orlova, V. М. (2015). Stratehiia innovatsijnoho rozvytku pidpryiemstva [Strategy of innovative development of the enterprise]. Ekonomichnyj nobelivs'kyj visnyk [Economic Nobel Bulletin], 1(8), 79-85 (in Ukr.).

Pearce, J., & Robinson, R. (1991). Strategic Management: Formulation, Implementation, and Contrоl. Homewood, IL: Irwin.

Porter, M. E. (1985). Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance. New York: Free Press.

Schendel, D. E., & Hatten, K. J. (1972). Business Policy or Strategic Management: A Broader View for an Emerging Discipline. Paper No. 371. Academy of Management Proceedings. Lafayette, IN: Purdue University, 99-102.

Shershnova, Z. Ye. (2004). Stratehichne upravlinnia [Strategic management]. Kyiv: KNEU (in Ukr.).

Sorokin, P. A. (2005). Sotcialnaia mobilnost [Social mobility] (M. V. Sokolova, Trans. in Engl.). Moskow: Academia (in Russ.).

Thompson, A. A., & Strickland, A. J. (2006). Strategicheskii menedzhment: Kontceptcii i situatcii dlia analiza [Strategic Management: Concepts and Cases], 12th ed. (A. R. Ganieva et al., Trans. in Engl.). Moscow: Viliams (in Russ.).

Tkachenko, T. I. (2006). Stalyj rozvytok turyzmu: Teoriia, metodolohiia, realii biznesu [Sustainable tourism development: Theory, methodology, business realities]. Kyiv: Kyiv National University of Trade and Economics (in Ukr.).

Tuchkovska, I. I., & Yashchuk, V. I. (2017). Obgruntuvannia stratehichnykh al'ternatyv pry formuvanni konkurentnykh stratehij turystychnykh pidpryiemstv [Substantiation of strategic alternatives in the formation of competitive strategies of tourism enterprises]. Aktual'ni problemy ekonomiky i torhivli v suchasnykh umovakh ievrointehratsii: Naukova konferentsiia [Actual problems of economy and trade in modern conditions of European integration: Scientific conference]. Lviv: LTEU, 220-221 (in Ukr.).

Tur, О. V. (2015). Formuvannia poniattia stratehiia rozvytku pidpryiemstva [Formation of the concept “enterprise development strategy”]. Intelekt XXI [Intelligence XXI], 4, 38-45 (in Ukr.).

Weber, M. (1947). The Theory of Social and Economic Organizations. New York: Free Press.

Wynnycky, B., Lendel, M., Ratajczak, J., & Sanzharovskyi, I. (2007). Vyznachennia ta vidbir indykatoriv [Definition and selection of indicators]. Posibnyk z monitorynhu ta otsiniuvannia prohram rehional'noho rozvytku [Handbook on monitoring and evaluation of programs for regional development]. Кyiv: К.І.S., 25-26 (in Ukr.).

Zorin, I. V., Kaverina, G. P., & Kvartalnov, V. A. (2001). Menedzhment turizma. Turizm kak vid deiatelnosti [Tourism management. Tourism as a type of activity]. Moscow: Finansy i statistika (in Russ.).


Пристатейна бібліографія ГОСТ






Copyright (c) 2019 Людмила Батченко, Лілія Гончар,  Ірина Близнюк

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.


© Copyright    |   Керівництва для авторів   |   Редакційна політика   |   Редакційний штат   |   Контакти   |